Uit mijn deelname aan de manifestatie Kunst van het Geloven zomer 2022 kwam een mooie opdracht voort; de transformatie van een oude Statenbijbel tot een autonoom kunstobject. Doorgaans werk ik niet in opdracht, en hoef ik geen rekening te houden met wensen of verwachtingen van een koper. In dit geval lag dat anders. Het sluiten van een bijbel roept onvermijdelijk reacties op, het is immers geen ‘neutraal’ boek. In een tijd als de onze, waarin de rol van religie ter discussie staat, is het onleesbaar maken van een een boek als dit niet vrijblijvend. Het boek was bovendien een familiestuk. Er was dus veel om rekening mee te houden, maar omdat het een particuliere opdracht betrof vooral emotionele waarde. Al met al vormden de gesprekken en atelierbezoeken vooraf dus een boeiend onderdeel van het hele proces. Ook het verzoek om het werk geschikt te maken voor plaatsing op een houten standaard vormde een mooie uitdaging. Het sloot goed aan bij het onderzoek dat ik recent startte naar een nieuwe presentatiewijze, waarin tafels, sokkels en vitrines een gelijkwaardige rol spelen.
Fotografie: Michael Hartwigsen